Tuesday 10 September 2013

Keinginan dan Impian

Dulu waktu kita kecil, kita sering ditanya apa yang kita perlukan? apa yang kita mahu lakukan bila kita dewasa kelak? semuanya berkaitan keinginan dan impian. 

Sekarang, kita tidak ditanya tetapi kita bertanya. Bertanya pada diri sendiri... apa yang aku mahukan dalam hidup aku nih? apa yang sebenarnya aku nak capai...? Terlalu banyak persoalan perkaitan keinginan dan impian. 

Kita sudah semakin jauh dari impian sebenar seorang manusia yang bergelar hamba Allah SWT. Kita sudah makin lalai dari jalanNya... dan kita sudah makin lupa apa sebenarnya keinginan yang patut kita turuti. 

Jadilah kita manusia yang tidak ada arah tuju, hilang dalam kabus kekotoran dan dosa. Jadilah kita yang hanya memohon jika perlukan sesuatu, yang tidak bersyukur bila mendapatkan sesuatu dan meminta sesuatu tanpa sebarang usaha yang keras.

Kita malu untuk mengaku kelemahan diri. Kita  bangga dengan kemaksiatan yang dilakukan dan kita lalai dari memohon dariNya. Kenapa? 

Atas alasan hati makin kotor, dikaburi dengan kejahilan yang tidak diubati dengan ilmu dan keyakinan.

Kita percaya Allah SWT itu wujud, kita sedar yang DIA memerhati, hakikatnya hati kita tidak memiliki kemampuan untuk menyakini sepenuhnya. Kita masih berbuat dosa, kita masih lalai dalam beribadah.

Dengan ilmu, kembalilah... kerana nya itu jalannya untuk kita mendapat kemanisan iman dan taqwa. Teguhkan iman, kuatkan hati, lembutkan keegoan.

Kita masih berpeluang untuk melakukannya. Alhamdulillah. 

2 comments:

  1. The creation costs for making a billboard advertisement are moderately negligible. Vinyl is the standard material utilized for the advertisement itself due to its resistance to weather. There will likewise be expenses to outlining the board. Where by and large Fit Small Business suggests enlisting an originator from a specialist site, this is a situation where you unquestionably need a creator with broad experience making digital billboard. The generation costs for making billboard advertisement are moderately negligible. Vinyl is the standard material utilized for the promotion itself in light of its resistance to climate.

    ReplyDelete
  2. Do you Intend Selling Your Kidney For Money
    SELL A KIDNEY. SAVE A LIFE AND MAKE MONEY.
    Do you want to sell your kidney to save a life?
    Are you seeking for an opportunity to sell your
    kidney at a good price?Here is an opportunity
    for you to sell for $409,000.00USD Interested
    sellers should contact Dr. Richard, For more information contact us via
    Email: drrichard803@gmail.com ,WHATS APP MESSAGE
    +917411484388

    Best Regards ...
    Dr. Richard

    ReplyDelete