Thursday 15 November 2012

Peristiwa yang memberi pengajaran.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

Allah SWT itu Maha Kaya dan Maha Agung, 
DIA tidak memberikan sesuatu dugaan jika tiada hikmah di sebaliknya, 
Tidak diberi sebarang kesulitan dan kesusahan jika tiada balasan di akhirnya, 

Aku diberi peluang untuk mendalami agama Allah SWT, 
Aku diberi kesempatan untuk mengenal cinta Allah SWT,
dan aku diberi kemampuan untuk mencari redha Allah, 
tapi alangkah sedihnya jika hatiku masih gelita tanpa cahaya.
alangkah sayunya jika tubuhku masih kaku di tapak lama, 
lembab dan takut hendak melangkah, 
demi mencari aqidah Islam sebenar

Apa gunanya aku seorang Islam, 
jika agama sendiri di tempat kedua, 
jika Islam sendiri di rendahkan martabatnya, 
akhlak dan perilaku sekadar mengikut istilah moral
bangsa-bangsa yang kafir dan menyeleweng, 
di manakah Aqidah Islamku?

Aku ini siapa?
Khalifah? 
beratnya mendengar istilah itu, tidak tertanggung segala tanggungjawab
aku pasti rebah jika hanya berbekalkan imam yang sedikit ini, 
aku pasti merintih letih jika hanya dengan ilmu ini,
Allah Maha Mengetahui, 
betapa manusia berlabel Islam kukuh aqidahnya, 
mantap dengan ilmu di dada, 
jiwa terisi dengan takutnya Allah, 
syahid dijadikan matlamat hidup,
Ya Allah agungnya hamba-hambaMU itu, 
tapi siapakah aku?
Masih meniti di awal perjalanan panjang.

Maha Suci Allah, 
Aku memohon keampunan, 
aku meminta keberkatan, 
aku merayu agar hidupku diberkati, 
dunia akhirat, 
menegakkan Islam tanpa rasa sedih dan gelisah, 
tetapi dengan Iman yang kental, 
semangat yang dijulang tinggi, 
dengan izin Allah, 
Matlamatku pasti tercapai.

Tali kehidupan bakal berakhir, 
pasti akhirnya adalah satu kemenangan, 
aku MEMOHON MENGHARAPKANNYA.

Demi Allah, 
Aku ingin berubah, 
Demi Allah, 
Aku ingin berjaya, 
Demi Allah, 
Aku ingin bahagia.

Ku doakan ibu dan ayahku berada di sisiku kelak, menyingkap jendela syurga.
InsyaAllah.
Amin.

No comments:

Post a Comment